آموزش به دانش آموزان بيش فعال و بيشفعالي نقش مهمي را دارد.
تا به حال با اختلال كمبود توجه و بيشفعالي در كلاس درس برخورد كردهايد؟ اين نكات به معلمان در غلبه بر چالشهاي رايج كمك كرده و به بچههاي مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي كمك مي كند تا در مدرسه موفق شوند.
دانش آموزان بيش فعال و چالش هاي كلاس درساگر معلم هستيد، اين بچهها را ميشناسيد: كسي كه از پنجره به بيرون خيره ميشود و حركت پرنده ها را از درس جذاب تر مي داند. كسي كه نمي تواند روي صندلي بنشيند.
دانش آموزان بيش فعال و چالش هاي كلاس درس
كسي كه به اين سوال كه “كدام رود نقش مهمي در توسعه تمدن مصر باستان داشته است؟” جواب ميدهد «خانم موهايت را رنگ مي كني؟»
دانشآموزاني كه علائم بارز اختلال كمبود توجه و بيش فعالي مانند بيتوجهي، بيشفعالي و تكانشگري را نشان ميدهند، ميتوانند نااميدكننده يا خسته كننده باشند.
ميدانيد كه آن ها باهوش هستند، اما به نظر ميرسد كه نميتوانند روي مطالبي كه شما براي ارائه آن ها سخت كار ميكنيد تمركز كنند. بعلاوه، رفتار آن ها زمان را تلف و كل كلاس را مختل مي كند.
نكاتي در مورد دانش آموزان بيش فعالبا صحبت كردن خارج از نوبت يا حركت در كلاس درس، توجه را طلب كنند.در دنبال كردن مراحل مشكل داشته باشند، به خصوص زماني كه مراحل يك فهرست باشند، و نياز باشد كه به ترتيب در هر مرحله يك عمليات انجام دهند، مانند تقسيم طولاني يا حل معادلات.اغلب فراموش مي كنند كه تكاليف را يادداشت كنند، آن ها را انجام دهند يا كارهاي تكميل شده را به مدرسه بياورند.اغلب از كنترل حركات خود ناتوان هستند، كه باعث مي شود يادداشتبرداري را برايشان دشوار شود.با پروژه هاي بلندمدت كه در آن ها نظارت مستقيمي وجود ندارد مشكل دارند.در طول كار گروهي مسئوليت خود را انجام نمي دهند و حتي ممكن است گروهي را از انجام وظيفه خود باز دارند.به اين فكر كنيد كه محيط مدرسه چه كاري را از كودكان مي خواهد انجام دهند: آرام بنشين، آرام گوش كن توجه كن، برنامۀ كلاس را دنبال كن، تمركز كن.اين ها همان كارهايي است كه بچههاي مبتلا به اختلال بيشفعالي كمبود توجه (ADD) براي انجام آن ها مشكل دارند، نه به اين دليل كه آن ها مايل نيستند، بلكه به اين دليل كه مغزشان به آن ها اجازه نميدهد. بنابراين آموزش دادن به آن ها آسان نيست.

كودكان و نوجوانان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي اغلب بهاي مشكلات خود را با نمرات پايين، سرزنش و تنبيه، مسخره شدن توسط همسالان خود و عزت نفس پايين مي پردازند.
در همين حال، شما به عنوان معلم، احساس گناه مي كنيد زيرا نمي توانيد به كودك مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي توجه لازم را بكنيد.
ترفندهايي وجود دارد كه ميتوانيد براي كمك به تمركز دانشآموزان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي از آن ها استفاده كنيد تا با موفقيت و بدون ايجاد اختلال در يادگيري كودكان ديگر بر چالشهاي يادگيري آن ها غلبه كنيد.
مشاوره تلفني كودكمشاوره تلفني كودكآنچه معلمان مي توانند براي كمك به كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي انجام دهندچگونه مي توان به بچه اي كه آرام نمي گيرد و گوش نمي دهد ياد داد؟ پاسخ: با حوصله، خلاقيت و ثبات فراوان. به عنوان يك معلم، نقش شما ارزيابي نيازها و نقاط قوت فردي هر كودك است. سپس ميتوانيد تدابيري ايجاد كنيد كه به تمركز دانشآموزان بيشفعال كمك ميكند.
منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-آموزش حرفه اي با دانش آموزان بيش فعال و اختلال كمبود توجه
بازدید: