?>
+      -      رنت ماشین      دستگاه سم زدایی      نهال پسته پیوندی      دانلود تراست والت      نگین روز      روز ۱۰۰      -      *      +      -      قیمت خرید بیسیم      -      -      -      بلوک سبک      -      قرص تاخیری      آموزش تعمیرات موبایل      +      -      *      استخر پیش ساخته      ردیاب موتور      *      صرافی تتر      بروکر فارکس      +      خرید کتاب تاپ ناچ      +      *      تحلیل اتریوم      -      فیلم هندی      *      -      -      .      +      -      +      -      /      حواله وسترن یونیون      خرید ماینر      -      دکتر زنان مشهد      خرید لایسنس نود 32      کسب درآمد      خرید رپورتاژ      فروش آنتی ویروس      سیگنال فارکس      لایسنس رایگان نود 32      یوزر پسورد نود 32      سئو سایت      لایسنس نود32      آپدیت نود 32      بهترین بک لینک     
همسرداري

همسرداري
 
نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 198
دیروز : 195
افراد آنلاین : 1
همه : 109371
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

آنچه كه فقط يك پدر مي تواند انجام دهد!
اگر فيلم هاي كمدي سه چهار دهه پيش را ديده باشيد در تمام آنها كودكان در يك خانواده با پدر و مادر تا اخر عمر بزرگ مي شدند. مي توان گفت واقعيت آن چيزي نيست كه در تلوزيون نشان داده مي شود، اما هم چنان اين ديدگاه كه پدر بهترين ها را مي داند به عنوان يك ايده ال فرهنگي وجود دارد.
نقش پدر در درجه اول به عنوان يك تامين كننده اي بود كه اكنون از اين كار رها شده است و به انجام كارهاي مربوط به حياط، تعمير يك خودرو، شركت در فعاليت هاي ورزشي بچه ها ويا به نمايش گذاشتن دانش و حكمت مشغول است .او مطمئنا شام درست نمي كند و لباس نمي شويد و قطعا مسئول اصلي مراقبت از فرزندانش نيست.
در طول ۵۰ سال گذشته، نقش پدر در خانواده ها به صورت قابل توجهي تغيير كرده است. امروزه يك پنجم از والدين، مرداني هستند كه در حال ايفاي نقشهايي هستند كه به صورت سنتي توسط يك پدر و يك مادر باهم انجام مي شد.
هرچند در دهه ي گذشته، درصد بچه هاي كه با هردوي والدين زندگي مي كنند به شكل قابل توجهي كاهش يافته است، نزديك به دو سوم خانواده هايي كه بچه دارند منتشكل از هم پدر و هم مادر است. در يك تحقيق زمينه اي (نظرسنجي) در سال ۲۰۱۳، تعداد ۲۴.۷ ميليون پدر كه  بخشي از يك زندگي متاهلي بودند و بچه هاي كوچك تر از ۱۸ سال داشتند مورد محاسبه قرار گرفتند. اين پدرها، نسبت به پدرهاي خود بسيار بيشتر درگير مراقبت روزانه از فرزندانشان مي شدند، و به احتمال زياد پوشك بچه را به سرعت جرقه زدن برق عوض مي كردند.
امروزه، پدران در حال حركت فراسوي پدران مدل سال ۱۳۵۰ هستند كه به ندرت خودشان را درگير اين مسائل ميكردند. آنها اكنون مسئوليت پذيري و زمينه سازي براي آموزش كودكان هر دوجنس را به عنوان تعريف جديدي از مردانگي در نظر مي گيرند.
مشاركت فعال توسط مردي كه فرزندانش را دوست دارد، الگويي از زندگي واقعي به فرزندانش ارائه مي دهد كه چطور به عنوان يك انسان در قرن ۲۱ زندگي كنند و چه انتظاراتي از ديگران داشته باشند.
مادران تنها، پدريزرگ و مادربزرگ ها نيز مي توانند و بايد كودكان را به خوبي پرورش دهند، اما مسائلي وجود دارد كه فقط يك پدر يا كسي شبيه به پدر كه به طور منظم سالهاي زيادي درگير است مي تواند انجام دهد:
.الگويي باشيد براي اين امر كه مردان شايسته، با زنها به شايستگي  و مساوات رفتار مي كنند:
كودكان از زندگي خود مي آموزند. هنگامي كه يك پدر زنان را  در زندگي اش به عنوان افرادي باهوش و توانا در نظر مي گيرد، بچه ها ياد ميگيرند كه آنها هم به همين شيوه رفتار كنند. وقتي نگرش يك مرد نسبت به زنها به مانند نگرشش نسبت به مردها احترام آميز است، پسرها و دخترها ياد مي‌گيرند كه زنان در بين دو جنس پايين تر نيستند. هنگامي كه يك  مرد از ديگر مرداني كه اقدام به فرياد زدن، ترساندن، بدرفتاري يا دست كم گرفتن زنان مي كنند (چه درخيابان و چه در صفحه نمايش تلوزيون)، انتقاد مي كند، او الگويي براي اين امر مي شود كه يك مرد واقعي در مقابل تهديد شدن يا تحقير شدن زنان مي ايستد.
.نشان دهيد كه يك مرد چطور بايد به زني كه دوستش دارد عشق بورزد:
وقتي يك مرد با مادر فرزندانش با محبت و احترام رفتار مي كند، پسرها ياد ميگيرند كه چطور با زني كه دوستش دارند رفتار كنند، دخترها نيز ياد مي گيرند كه انتظار داشته باشند كه مردي كه آنها را دوست دارد با آنها عاشقانه رفتار كند. هنگامي كه پدرشان بزرگ ترين حامي مادرشان است، پسرها و دخترها هر روز درس مي‌گيرند كه يك مرد واقعي در يك رابطه خوب چگونه رفتار مي كند.


.احترام گذاشتن به تمايلات جنسي سالم مردانه را آموزش دهيد:
ارزش هاي فرهنگي و قانون مشخص كرده اند كه تجاوز جنسي يك جنايت فجيع است. در نظرسنجي ها، بسياري از مردم موافقند كه وفادراري در روابط، نه تنها خوب است بلكه براي زنده ماندن و رشد يك رابطه ضروري است. اما بازي هاي ويديوئي، صنعت پورن، فيلم ها و حتي جشن ها، اغلب چيزي خلاف اين را به تصوير مي كشند. اين منجر به ادامه سردرگمي ها در باره‌ي آنچه كه رضايت و عدم رضايت رابطه جنسي تلقي مي شود، مي گردد. تجاوز به عنف، موضوع هميشگي جوك هاست. دخترها هنوز پيش بيني مي كنند كه چه چيزي بپوشند تا تمايلشان را نسبت به اين روابط نشان دهند. آهنگ هاي پاپي وجود دارند كه اين كارها را عادي نشان مي‌دهند و يا بهانه اي براي انجام آن است. درحقيقت تنها ۳ درصد از متجاوزين هستند كه حتي يك روز را هم در زندان نگذرانده اند.
فرهنگ نيز به نظر مي رسد به همان اندازه درباره ي ارزش هاي وفاداري سردرگم شده است. داستان هايي از افراد مشهوري كه متقلب بوده اند تقريبا هر هفته در روزنامه ها ومجلات به نمايش در مي ايد.
پادزهر چنين نظرات گيج كننده و ترسناك درباره ي تمايلات جنسي مردانه، پدري است كه به فرزندانش نشان مي دهد كه يك مرد هرگز نبايد زني را مجبور به انجام رابطه جنسي كند، و اينكه يك زن حق دارد “نه” بگويد و يك مرد واقعي به يك “نه” به عنوان يك “نه” احترام مي‌گذارد، نه به عنوان يك “شايد”.

منبع:كانون مشاوران ايران-نقش پدر در تربيت كودك


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۱۹:۳۷ ] [ دكتر غلامي ]

افزايش خلاقيت كودكان، بازي هايي براي افزايش خلاقيت كودكان و عوامل موثر بر خلاقيت كودكان در اين مقاله ذكر شده است بنابراين آن را از دست ندهيد.
بسياري از مردم گمان مي كنند كه خلاقيت يك ويژگي بالفطره و ذاتي است كه كودكان در هنگام تولد مي توانند اين ويژگي را داشته باشند يا فاقد آن باشند. همانگونه كه تمام كودكان از سطح هوشي يكساني برخوردار نيستند، ميزان خلاقيت يكساني نيز ندارند، اما در واقع خلاقيت بيشتر نوعي مهارت است تا يك ويژگي بالفطره و ذاتي و ارتقاي سطح آن در كودكان نوعي مهارت براي والدين محسوب مي شود.
در اي مقاله تمام راه هاي افزايش خلاقيت كودكان و اهميت اين نكات ذكر شده است بنابراين آن را از دست ندهيد.
بازي هايي براي افزايش خلاقيت كودكانمطابقت دادن كلمه و عكسنامگذاري ابرها. باهم به ابرها نگاه كنيد و حدس بزنيد كه شبيه چه چيزي هستند.گنج يابي. مي توانيد وسيله اي را در حياط خانه پنهان كنيد و با دادن نقشه اي به او بخواهيد تا آن را پيدا كند.داستان هاي كلاسيك كودكان را باهم بخوانيد و پايان آن را تغيير دهيد.بازي اختراع كنيد. از فرزند خود بخواهيد تا بازي جديد با قوانين متفاوتي بسازد.وانمود بازي. از او بخواهيد تا وانمود كند شخص ديگري است.داستان نويسي و شعر گفتنبا لگو شكل هاي جديدي بسازيد و كاربرد آن را شرح دهيد.خاطرات را بازسازي كنيد.چه مي شد اگر؟. اين بازي به شدت خلاقانه مي باشد به طور مثال از آن ها بپرسيد چه مي شد اگر خورشيد هرگز غروب نمي كرد؟ چه مي شد اگر۲ متر قد داشتي؟ چه مي شد اگر شب همه جا روشن مي شد؟افزايش خلاقيت كودكانخلاقيت يك عنصر كليدي در سلامتي، شادي و هم چنين هست اصلي در تمرين و كار با كودكان است. خلاقيت تنها محدود به حوزه هاي هنري و موسيقي نمي شود بلكه وجود خلاقيت براي فعاليت در زمينه هايي مثل علوم تجربي و رياضيات نيز ضروري است و حتي به نوعي با سطح هوش اجتماعي و هيجاني نيز مرتبط مي باشد. افراد خلاق اكثرا انعطاف پذيرتر هستند و از پس مشكلات به راحتي بر مي آيند و اين ويژگي آن ها را قادر مي سازد كه خود را با پيشرفت تكنولوژي راحت تر منطبق كنند و از مزاياي آن بهره مند شوند.
بسياري از محققان معتقدند كه تجربه هاي كودكي ما به صورت بنيادي مانع گسترش و توسعه ي خلاقيت در وجودمان شده است. كمپاني هاي توليد كنندۀ اسباب بازي و سرگرمي، شخصيت كودكان را به شكلي از پيش ساخته شكل داده است بطوري كه با تصاوير و طرح ها تصور را مانع مي شوند. كودكان ديگر نيازي به تصور شمشير و بازي ندارند آن ها مي توانند جنگ ستارگان بازي كنند كه در آن تمام روش ها و نقش ها از پيش تعيين شده است.
در اينجا ايده هايي را براي افزايش خلاقيت كودكان در كودكان ارائه مي كنيم:
۱. منابع لازم را فراهم كنيد.منبع اصلي در اينجا زمان است. كودكان به زمان زيادي براي براي بازي هاي بدون ساختار، كودك محور و تصوري نياز دارند كه اين مسئله هيچ ارتباطي با ابزارهاي تجاري و اسباب بازي هاي مختلف ندارد.
فضا نيز هم چنين يكي از منابعي است كه كودك شما به آن نياز دارد. اگر كه نسبت به پراكندگي وسايل خلاقانه در خانه حساس هستيد هستيد مكان مشخصي را در اختيار كودكتان قرار دهيد تا بتواند وسايل خود را در هم بريزد مثل اتاق كوچكي كه در آن لباس عوض مي كنيد، مكاني در گاراژ براي نقاشي كشيدن و يا گوشه اي از اتاق پذيرايي براي چيدن لگوها.
اگر دفعه ي بعد كسي تمايل داشت كه هديه اي براي كودكتان بخرد و از شما پيشنهاد خواست از او بخواهيد كه وسايل هنري، دوربين هاي ارزان قيمت و يا لگو بخرد و اين ها را در سطل اسباب بازي ها قرار دهيد كه كودكتان بتواند با آن ها به راحتي بازي كند.


۲- خانه خود را به آزمايشگاهي براي ايجاد خلاقيت تبديل كنيد.علاوه بر اين شما براي ايجاد محيط هاي خلاقانه، نياز داريد كه اتمسفر و جوي خوب براي پرورش خلاقيت كودك ايجاد كنيد.
به دنبال حجم بالايي از ايده هاي مختلف و متفاوت براي افزايش خلاقيت كودكان باشيد اما اجازه بدهيد كه كودك ايده هايي را كه به ذهنشان مي رسد را به راحتي مطرح كنند. براي مثال مي توانيد براي تعطيلات آخر هفته كودكتان فعاليت ها و ايده هاي مختلفي داشته باشيد و كودكتان را تشويق كنيد كه فعاليت هايي را كه قبلا انجام نداده است براي اولين بار انجام دهد. مشخص نكنيد كه كدام فعاليت عملي و يا كدام غير عملي است و اينكه كدام تصميم بهترين و يا كدام يك بدترين است.
تمركز فعاليت هاي خلاقيتي بايد روي روي فرآيند باشد: فرآيند توليد ايده هاي جديد.
كودكان را براي انجام كارهاي اشتباه و شكست خوردن تشويق كنيد. كودكاني كه مدام ترس از شكست و مورد قضاوت قرار گرفتن توسط ديگران را دارند نمي توانند افكار خلاقانه خود را پرورش دهند و آن ها را در سطحي محدود نگه مي دارند. اشتباهاتي را كه خود اخيرا تجربه كرده ايد با آن ها در ميان بگذاريد تا بدانند كه اگر مرتكب اشتباهي شدند مسئله ي بزرگي نيست و ممكن است براي هر انساني اتفاق بيفتد. خنديدن به خود زمان شكست يكي از عادات شاد زيستن است.

منبع:كانون مشاوران ايران-افزايش خلاقيت كودكان | ۱۱ راه طلايي + ۱۲ بازي


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۱۲:۵۵ ] [ دكتر غلامي ]

افسردگي نوجوانان يكي از شايع ترين اختلالات سلامت رواني در كشور و يكي از جدي ترين دغدغه هاي سلامت روان مي باشد. نكته مثبت اين است كه اين اختلال يكي از درمان پذيرترين اختلالات به وسيله روان درماني و يا دارودرماني مي باشد، بنابراين جاي نگراني نيست.
تحقيقات نشان مي دهد كه از هر چهار نوجوان يك نفر در طول دوران متوسطه در آغاز چهارده سالگي يك بار افسردگي را تجربه كرده است. اين شرايط معمولاً در صورت عدم درمان ماه‌ها به طول مي انجامد. اين دسته از نوجوانان در معرض خطر بالاتري از خودكشي به عنوان يكي از علل اصلي مرگ و مير قرار دارند.
روانشناس افسردگي نوجواناندر صورت عدم درمان افسردگي نوجوانان، احتمال اعتياد به مواد مخدر يا كناره گيري از فعاليت هاي عادي و گروه هاي اجتماعي افزايش مي يابد. لذا حتي در صورت كاهش رويداد افسرده كننده اين قبيل مسائل  مخرب ممكن است همچنان ادامه مي يابد.
تشخيص تفاوت بين فراز و نشيب هاي عادي دوران نوجواني و نشانه هاي افسردگي مي تواند دشوار باشد. مهم است كه راه‌هاي ارتباطي را با نوجوان خود باز نگه داريد تا بفهميد كه آيا قادر به مديريت احساسات خود هستند يا براي مقابله با آن مشكل دارند. اگر علائم يا نشانه هاي افسردگي در زندگي آن ها مشاهده كرديد از روانشناس كمك بگيريد. علائم افسردگي اغلب به خودي خود بهتر نمي شوند و تاخير در درمان افسردگي نوجوانان ممكن است منجر به مشكلات مهم و اساسي تر شود.
طبيعي است كه كودكان و نوجوانان گاهي اوقات احساس ناراحتي كنند. براي مثال، وقتي بچه‌ها يك رويداد دشوار مانند از دست دادن يكي از عزيزانشان را تجربه مي‌كنند، ممكن است احساس غم و اندوه يا غم عميقي را تجربه كنند يا براي مدتي حتي در هنگام انجام كارهايي كه معمولاً از آن لذت مي برند، نتوانند احساس شادي داشته باشند. با اين حال اين احساس طبيعي است كه اندوه به مرور زمان كاهش يابد.
علتافسردگي داراي يك علت پيچيده چندعاملي است كه شامل ژنتيكي و اجتماعي مي باشد.
علائم يا اختلالات باليني نيز مي توانند به عنوان پيش ساز افسردگي عمل كنند. به عنوان مثال، خلق و خوي نامناسب، اضطراب، و اختلال كم توجهي يا بيش فعالي همگي مي توانند باعث ايجاد يا تشديد افسردگي شوند.
به عنوان مثال، مشكلات عصبي و رشدي مي تواند منجر به شكست هاي اجتماعي و تحصيلي عميق شود و به مرور بر باور، روابط بين فردي و آسيب پذيري در برابر افسردگي تأثير بگذارد. درمان موثر طيف وسيعي از اختلالات روانپزشكي مي تواند به طور بالقوه منجر به بهبود علائم افسردگي در طول زمان شود.


افسردگي يك اختلال خلقي است كه باعث مي شود غم و اندوه و علائم مرتبط با آن پس از يك رويداد دشوار شديدتر يا طولاني تر از حد معمول باقي بماند. افسردگي همچنين مي تواند بدون يك رويداد محرك رخ دهد. كودكان ممكن است افسردگي داشته باشند اگر علائم آن ها، كه ممكن است شامل غم و اندوه باشد، بيش از ۲ هفته ادامه پيدا كند آن ها مبتلا به افسردگي شده اند.

درمان افسردگي نوجوانانشيوعافسردگي يكي از شايع ترين اختلالات در ايالات متحده است و ميزان آن در ميان كودكان و نوجوانان در سال هاي اخير رو به افزايش بوده است. از هر ۵ نوجوان، ۱ نفر در دوران نوجواني خود دچار افسردگي و هر سال از هر ۱۱ نوجوان، ۱ نفر دچار افسردگي شديد مي شود.
علائماهميت ندادن به آيندهعدم علاقه به نظافت شخصي يا ظاهردرگير شدن در مصرف موادتغيير قابل توجهي در وزن يا غذا خوردنكمتر صحبت مي كند و كمتر از حد معمول تماس چشمي برقرار مي كندحتي در كارهاي ساده هم انرژي يا انگيزه كمتري نسبت به معمول دارد.بيشتر گريه مي كند.احساس گناه دارد.

منبع:كانون مشاوران ايران-درمان افسردگي نوجوانان


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۰۸:۵۴ ] [ دكتر غلامي ]

بسياري از دانشجويان به دنبال استفاده از مشاوره تحصيلي رايگان براي برطرف كردن مشكلات خود هستند.
در اين مطالب نكاتي مهم در مورد تحصيل را هم با خانواده ها و هم با خود دانشجويان مطرح مي كنيم.
شرايطي كه در قرن بيست و يكم به وجود آمده باعث شده تا جوانان احساس كنند بايد استقلال و شخصيت اجتماعي به دست آورند.
آن ها راهي را انتخاب مي كنند كه ان شخصيت را كه لازمه زندگي در اين زمان است به دست آورند.
از طرف ديگر پدر و مادر و فاميل انتظار دارند جوانان موفق شده و با شخصيت تر و بهتر از خودشان باشد.
تحصيل و دانش آموختن به طور قطع قسمت مهمي از زندگي دوران جواني است.
موقعي كه جواني در تحصيلات خود موفق گردد با احتمال بيشتري در آينده نيز از نظر شخصيتي و اجتماعي موفق خواهد بود.
هدف والدين از فرستادن فرزند خود به دبستان و دبيرستان اين است كه ان ها :دانش و مهارت پيدا كنند.انضباط اخلاقي به دست آورندبدانند كه چطور براي خود و آينده خود فكر كنندبرنامه اي تدوين نمايند كه چه طور مسائل و مشكلات خود را حل كننددر بحث و گفتگو با ديگران شركت كنندعقايد مخالف خود را تحمل نمايدصحبت كنند و بعد عمل كنندمعيارهاي اجتماعي خود را درك كنند و خود را با ان وفق دادهوارد اجتماع شده و فرد مثبتي در اجتماع خود باشند.چون پدر و مادر و فاميل هر جواني در جهت رسيدن به اهداف فوق نقش مهمي دارند.بنابراين پدر و مادر بايد از خود سوال كنند كه ايا آنها مسئوليت هاي خود را انجام داده اند؟
انجام اين مسئوليت ها عبارتند از:
ايا اهميت تحصيل و دانش آموزان را به جوان خود فهمانده و او درك كرده است كه موفق شدن بدون زحمت كشيده امكان پذير نيست؟ايا به او فهمانده ايد كه آرزو و ثمره عمر شما و لذت هاي شما در موفقيت اوست و چه انتظاراتي از او داريد؟آيا انتظارات شما را درك كرده است؟آيا جوانه شما درك كرده است كه وظايف مربوط به تحصيل و خانه را به خوبي انجام دهد؟مطالعاتي كه انجام گرفته است نشان مي دهد كه توجه به عوامل موفقيت بيشتر از تحصيلات خود پدر و مادر و عنوان آنها و يا درآمد آنها در موفقيت تحصيلات دانشگاهي جوانان موثر است.
دانشجويان خانواده هاي كم درآمد دو برابر بيشتر از خانواده هايي هستند كه درآمد كافي و تحصيلات عالي داشتند زيرا اقدامات فوق انجام را انجام داده اند.
بنابر اين توجه و عمل كردن به مطالب گفته شده در موفقيت جوانان بسيار مهم مي باشد.
بعضي از پدر و مادرها در مقابل عدم موفقيت فرزند جوانش آن عصباني و خشمگين مي شود كه آن هم موجب نگراني بيشتر و فشار رواني و هيجاني جوان مي گردد.
اين موجب مي شود كه زندگي و روزگار جوان توام با هيجانات و افسردگي گردد.
اگر جواني در دانشگاه موفق نشوند پدر و مادر بايد به دنبال علت آن برآيند.


تصور نكنند كه نبود پدر و مادر موجب عدم موفقيت جوان شده است.در واقع پدر و مادر در اين مواقع بايد بررسي كنند كه آيا فشارهاي رواني و يا مشكلاتي از قبيل دوستي هاي نادرست مسائل جسمي و بيماري وجود داشته است يا خير؟
بعضي از والدين مايل هستند فرزندانشان علم و رشته و شغلي را كه خودشان دوست دارند انتخاب كنند.


اگر پدر قاضي دادگستري است مايل است فرزندش همان رشته تحصيلي و شغل را انتخاب كند.
اگر پزشك است مي خواهد فرزندش پزشك شود.
اگر به كار ازاد مشغول است تمايل دارد او هم به كار آزاد مشغول شود.
برخي نيز برعكس هستند و موفقيت هاي به دست نياورده اند و نتوانستند به دست بياورند لذا مي خواهند فرزندشان به دست آورند.
پدري كه خود تحصيلات دانشگاهي نداشته است دوست دارد تا فرزندش تحصيلات دانشگاهي داشته باشد و به درجات عالي دانشگاهي برسد.
اگر پدر و مادران اصرار كنند كه فرزندشان رشته تحصيلي مورد نظر ان ها را انتخاب كند كه به آن علاقه مند نيست و يا توانايي و استعداد انجام ان را ندارد.
مسلما در آن رشته موفق نخواهد بود و عمر و وقت و منابع مالي خود را ضايع خواهد كرد.
بعضي از جوان ها بر اينكه پدر مادر خود را راضي كنند توصيه آنها را قبول مي كنند ولي اگر شرايط آن رشته را نداشته باشند اصلا موفق نخواهند شد.
اگر پدر مادر از توجه به خواسته هاي جوان خودداري كنند سبب مي شود كه نه تنها موجب موفقيت او نمي گردند بلكه باعث مي شوند كه به تدريج حتي سعي و كوشش را از جوان خود بگيرند.
انتخاب شغل موضوعي نيست كه پدر مادر بخواهند به جوان هايشان تحميل كنند زيرا ممكن است اثرات سوء آن بيشتر از اثرات مثبت آن باشد.
لذا مشكلات تحصيلي جوانان را مي توان يكي از مشكلات مهم انان در اين دوران دانست.

منبع:كانون مشاوران ايران-دليل بي ميلي به ادامه تحصيل چيست؟ مشكلات تحصيلي دانشجويان


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۱۹:۴۶ ] [ دكتر غلامي ]

چاقي كودكان مشكلات زيادي ايجاد مي كند و سلامتي آن ها را به خطر مي اندازد. در پژوهش هاي اخير مشخص شده است كه چاقي سبب ايجاد اختلال هايي همچون: ناراحتي قلبي، مشكل گردش خون و بيماري استخواني مي شود.
رواج چاقي با عوامل مختلفي همچون: وضعيت اقتصادي و اجتماعي، جنسيت و سن ارتباط دارد. مشخص است كه افرادي كه چاق هستند، استعداد چاقي بيشتري دارند. داشتن وزن زياد در دوران كودكي، با چاقي مراحل بعد زندگي ارتباط داشته و ميان نسبت هاي وزن با قد در پنج سالگي و بيست سالگي همبستگي بالايي وجود دارد.
تعريف چاقي كودكانچاقي كودكان به تجمع غيرطبيعي يا بيش از حد چربي گفته مي شود كه سلامت كودك ر مختل مي كند و آسيب هاي زيادي را براي آن ها به همراه دارد.
كودك يا نوجوان بر اساس شاخص توده بدني (BMI) در رده بندي وزني قرار مي گيرد. BMI از وزن و قد فرد بر حسب متر محاسبه مي شود. براي محاسبه اين عدد بايد به متخصص تغذيه مراجعه كنيد.
علت چاقي كودكانشواهد مختلف نشان مي دهد كه چاقي كودكان، با مسائل متعدد و پيآمدهاي اجتماعي و رواني همراه است. چاقي كودكان مي تواند از طريق عوامل مختلفي همچون: زياده روي در مصرف كالري و يا مصرف ناكافي كالري در فعاليت هاي روزانه به وجود بيايد. خوردن در كودكان چاق با رفتارهاي هم سن و سالان غيرچاق تفاوت دارد.
معمولا در افراد چاق ديده شده است كه هنگام خوردن كمتر مكث مي كنند. لقمه ي بيشتري را در يك فصله ي زماني مي بلعد و كمتر لقمه را مي جوند، اين كارها در نهايت سرعت خوردن آن ها افزايش مي يابد.
احتمال دارد كه روابط كودكان چاق با هم سالانشان، به طور غيرمستقيم آن ها را هم تحت تاثير چاقي قرار دهند. زيرا فعاليت كم و تحرك كم داشتن كه هميشه همرا با چاقي كودكان است، در شرايط مختلف سبب انزواي اجتماعي و طرد كودك چاق مي شود، از اين رو به نظر مي رسد كودك چاق با مشكلات رواني قابل توجهي دست به گريبان بشود.
بعضي از تحقيقات نشان مي دهد كه كودكان چاق در برخورد با مواد غذايي نسبت به كودكان با وزن متوسط، كمتر خود را كنترل مي كنند. به عبارتي ديگر؛ كودكاني كه چاق هستند، كمتر قادرند كه خواسته هاي غذايي خود را به تعويق اندازند يا حتي از آن بگذرند. امكان دارد كه خوردن با محرك هاي اجتماعي يا جسمي پيوند داشته باشد. علاوه بر آن، بعضي از مردم ياد مي گيرند براي غلبه بر حالت هاي خستگي، اضطراب و افسردگي به خوردن پناه ببرند.
احتمالا نظريه ي يادگيري اجتماعي، پر نفوذترين نظريه ي رواني است، به تاثير عوامل زيستي توجه دارد اما يادگيري هاي اجتماعي را در اولويت قرار مي دهد. اين نظريه بر آن تاكيد مي كند كه مسائل خوردن و فعاليت نكردن نيز مانند هر رفتار ديگري، آموخته مي شود. كودكان با مشاهده چگونگي خوردن والدين و اطرافيان، آن ها را تقليد مي كنند و اين نوع خوردن كم كم در رفتار آن ها تقويت مي شود و همچنين خوردن با لذتي لحظه اي تقويت مي شود.

چاقي كودكان craiyon#در حالي كه پس از چندي، پيامدهاي منفي اضافه وزني حاصل مي شود. درمان چاقي كودكان به شيوه ي يادگيري اجتماعي مي كوشد تا الگوهاي آموخته شده بوسيله ي شخص چاق را از بين ببرد و الگوهايي با سازگاري بيشتر را جايگزين آن ها كند.
در تحقيقي كه بوسيله ي ” رز ” و ” ماير ” انجام گرفته بود ، مشخص شد كه نوزادان چاق در مقايسه با نوزادان عادي از نظر وزن، از تحرك و جنبش كمتري برخوردار هستند. به عبارتي ديگر؛ نوزادان معمولي از تحرك و حركت بيشتري نسبت به نوزادان داراي اضافه وزن برخوردار هستند.
محققان مختلف در مورد چاقي كودكان نظرات و توضيحاتي ارائه كرده اند. ازجمله مي توانيم به نمونه توضيح بسيار ارزشمند زيستي، نظريه هاي ” نقطه ثابت ” و ” وضع بافت ياخته هاي چربي ” اشاره كنيم.


نظريه ” نقطه ثابت ” طبق مشاهدات كلي بيان مي دارد موجودات زنده داراي ثبات و پايداري قابل توجهي در محيط هاي داخلي خود مي باشند. دلايلي وجود دارد كه وزن بدن انسان گرايش دارد در نقطه اي ثابت بماند و اگر نسبت به اين نقطه تمايل، تغييري بوجد آيد، نتيجه ي آن تغييرات سوخت و سازي است كه به دليل دفاع و حفظ وزن دلخواه بدن ايجاد مي شود.
نظريه ديگر ” وضع بافت ياخته هاي چربي ” بر اين استوار است كه بافت چربي در وزن بدن نقش به سزايي دارد. از دو راه تغييرات بافت چربي بر وزن بدن تاثير مي گذارد: افزايش اندازه سلول يا تعداد سلول ها.
بر اساس اين نظريه، فرض بر اين مي باشد كه؛ تعداد سلول هاي چربي از اول زندگي فرد، ثابت باقي مي ماند، اما متناسب با جنسيت، سن، وضعيت تغذيه اي فرد، سلول هاي چربي هركسي تغيير مي يابد.
همچنين چاقي يا لاغري به اندازه سلول ها بستگي دارد تا شمارش آن ها و رژيم غذايي مي تواند از اندازه ي سلول هاي چربي كم كند، نه آن كه از شمارش آن ها كم كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-چاقي كودكان


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۱۵:۳۹ ] [ دكتر غلامي ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ]
.: Weblog Themes By limoblog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
[#VoteTitle#]
[#VTITLE#]
     نتیجه
لینک های تبادلی
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب